Zapobieganie nadwadze i otyłości

Kategoria Ciekawostki

Choroba XXI wieku – otyłość  wkracza także do naszego kraju. Wszystko zaczyna się od nadwagi, często już w dzieciństwie. To także kluczowy okres, w którym możemy zadbać o szczupłą sylwetkę w przyszłości bez konieczności odchudzania. Postęp cywilizacyjny pociąga za sobą konieczność zmniejszenia codziennej aktywności fizycznej, co w większości wypadków powoduje negatywny bilans kalorii dostarczanych w codziennej diecie- więcej energii pochłaniamy niż spalamy.

Temat jest popularny i niby większości z nas doskonale znany, jednak w praktyce bardzo trudno zmierzyć się z problemem nadwagi. W pierwszych latach następuje powolny, ale systematyczny przyrost wagi. Jeżeli człowiek nic z tym faktem nie zrobi, w ciągu zaledwie kilku lata jego waga może wzrosnąć nawet o kilkanaście kilogramów. Dodatkowym czynnikiem jest bark czasu i stres  - z jednej strony powoduje, że częściej podjadamy i skazujemy się na nadwagę, z drugiej wpływa negatywnie na przemiany energetyczne w organizmie, zaburzając tempo przemiany materii.

Jak walczyć z nadwagą?

Jak nie dopuścić do tego, aby nadwaga przekształciła się w otyłość? Regularne stawanie na wadze jest ważnym czynnikiem jej kontroli. Szczególnie w sytuacji zajadanie stresów ważne jest, aby mimo wszystko kontrolować przyrosty ciała, wówczas unikniemy wpadnięcia w pułapkę niespodzianki w postaci dodatkowych kilogramów. Unikanie codziennego ważenia powoduje, że po pewnym czasie następuje realne zaskoczenie, że waga wzrosła znacząco. Co znacznie trudniej wówczas zredukować. Jeżeli już zapadnie decyzja o diecie, niech ona będzie dobrze przemyślała i konsekwentnie przeprowadzona – lepiej schudnąć trwale 2 kilogramy, niż szybko zeszczupleć, by potem w efekcie jo-jo odzyskać.

Niebezpiecznym okresem jest zarówno zima, jak i lato – te pory roku sprzyjają złym nawykom żywieniowym i odkładaniu się zbędnego tłuszczu