Najczęstsze błędy w odchudzaniu

Kategoria Kalorie

Rozpoczynając boje z nadwagą zazwyczaj nie posiadamy odpowiedniej profesjonalnej wiedzy na temat odchudzania. Dlatego tak trudno uniknąć błędów w tej dziedzinie. Można je jednak minimalizować. Warto się głębiej przyjrzeć problemowi nawagi – skąd się bierze, jak z nią walczyć i w jaki sposób utrzymać efekty odchudzania. Liczenie kalorii, jak już dzisiaj wiemy, nie wystarcza. Nie zawsze też samo zwiększenie aktywności fizycznej daje dobre efekty w odchudzaniu. Do najczęstszych błędów popełnianych przez osoby walczące
 z nadwagą należą:

Zbyt krótkie i rygorystyczne diety

Co oznacza sformułowanie krótka dieta?  Jest to taka dieta, której czas trwania nie przekracza 2 tygodni. Nie wszyscy odchudzający się wiedzą, że w tym czasie to, co tracimy na wadze, to głównie woda i związane z nią węglowodany, które nasz organizm „trzyma w zapasie” na wypadek niedostatecznej ilości pożywienia. W efekcie stracimy może nawet 5-6 kilogramów, ale po zakończeniu takiej kuracji nadwaga powróci, na dodatek najczęściej z nawiązką. Prawidłowa dieta osoby walczącej z nadwagą powinna być rozłożona w czasie, trwać dostatecznie długo, aby możliwe było spalanie tłuszczu zgromadzonego w naszym ciele. Tłuszcz spalamy dopiero po około tygodniu stosowania niskokalorycznej diety.

Kolejnym błędem często popełnianym przez osoby odchudzające się jest wprowadzenie sobie zbyt rygorystycznych zasad dietetycznych. Restrykcyjna dieta powoduje, że organizm nastawia się na brak pożywienia i obniża poziom metabolizmu. Skutkuje to tym, że jedząc niewiele zaczynamy wręcz tyć. Żeby uniknąć takiego ryzyka, warto już wcześniej dobrze przemyśleć plan odchudzania, uwzględniając indywidualne tempo przemiany materii oraz ewentualne zmiany jakie spowoduje w nim dieta odchudzająca.

Rezygnacja ze zdrowej diety po zakończeniu odchudzania

Niezwykle istotnym elementem skutecznej diety jest konsekwencja po jej zakończeniu. To bardzo ważny etap w odchudzaniu. Załóżmy, że pozbyliśmy się już nadwagi, ale nie oznacza to, że można spocząć na laurach i powrócić do dawnych, najczęściej nieprawidłowych nawyków żywieniowych. W najlepszym wypadku doprowadzi Nas to do powrotu do dawnej wagi, ale niestety, często takie postepowanie powoduje, że po pewnym czasie nadwaga wzrasta i mamy doi zrzucenia więcej kilogramów niż przed rozpoczęciem odchudzania. Powrót do normalnego odżywiania powinien być stopniowy i rozłożony w czasie. Nie wolno jednak powrócić całkowicie do złych nawyków dietetycznych – od tej pory należy już zawsze odżywiać się zdrowo i racjonalnie, bo tylko to zagwarantuje nam trwała utratę wagi.

Zaniechanie aktywności fizycznej

Żeby dieta była skuteczna, musi być wsparta aktywnością fizyczną. Jeżeli postanowimy walczyć z nadwagą wyłącznie ograniczając jedzenie, nasze wysiłki są z góry skazane na niepowodzenie. Jeżeli nie stać nas na karnet w siłowni czy klubie fitness, wygospodarujmy chociaż pół godziny na ćwiczenia minimum 2 razy w tygodniu. Takie postępowanie zapobiegnie spalaniu mięśni zamiast tłuszczu i pozwoli utrzymać odpowiednie tempo przemiany materii.

Opieranie się w odchudzaniu wyłącznie na suplementach i tabletkach odchudzających

Jakkolwiek wszelkie suplementy dietetyczne, tabletki czy koktajle odchudzające na pewno pomogą schudnąć, często wpadamy w pułapkę nie modyfikując swojej diety, a wierząc, że samo stosowanie środków odchudzających uwolni nas od nadwagi. Takie produkty mają za zadanie wspomagać nas w walce z nadwagą, ale same nie są w stanie wiele pomóc, jeżeli jemy tłusto i kalorycznie, a na dodatek wcale się nie ruszamy. Dlatego, aby nie tracić niepotrzebnie pieniędzy, stosujmy suplementy odchudzające z głową, to znaczy wspomagając je odpowiednią dietą, a wówczas efekty odchudzania będą z pewnością szybsze i trwalsze.