Błonnik w diecie odchudzającej

Gdzie znajdziemy błonnik

Popularny błonnik to nic innego, jak tzw. materiał balastowy, nie ulegający trawieniu w przewodzie pokarmowym człowieka, a jedynie wspomagający trawienie, przyspieszający metabolizm w sposób naturalny, jednocześnie mający ogromne właściwości prozdrowotne. Szukając błonnika w produktach, które spożywamy na co dzień zacznijmy od zbóż. Zmiana pieczywa z białego na pełnoziarniste wzbogaca dietę  i sprawia, że ilość błonnika wzrasta znacząco. Kolejny krok to włączenie do menu kasz – gryczanej, jęczmiennej i pęczaku, ale także pełnoziarnistych płatków zamiast słodkich czy kukurydzianych. Dobrym źródłem błonnika są warzywa, ale również owoce (warto zaznaczyć, ze są dwa rodzaje błonnik – rozpuszczalny i nierozpuszczalny, a w owocach często spotykamy pierwszy i drugi typ). W sprzedaży są także gotowe preparaty błonnika, wpływające hamująco na apetyt i poprawiające przemianę materii. Warto z nich korzystać, ponieważ zawierają skoncentrowany błonnik, przez co ułatwiają walkę z nadwagą. Wzbogacenie diety błonnik pozwala bez dodatkowych zmian w diecie schudnąć nawet 0,5 kg tygodniowo. Pamiętajmy jednak, że, aby uniknąć kłopotów z trawieniem(wzdęcia) wprowadzajmy większe ilości błonnika stopniowo, aby organizm mógł się przyzwyczaić.

 

Czy błonnik odchudza

W powszechnej świadomości istnieje przekonanie o odchudzających właściwościach błonnika. Jest w nim bardzo dużo prawdy. Jak to działa? Błonnik po pierwsze jest doskonałym wypełniaczem żołądka, dzięki czemu zjemy mniej kalorii, a będziemy długo odczuwać sytość. Błonnik przyspieszając perystaltykę jelit powoduje, że mniej kalorii wchłania się w przewodzie pokarmowym, przez co wspomaga nasze odchudzanie. Produkty oraz preparaty z błonnikiem powinny stać się stałym elementem diety osoby walczącej z nadwagą.

 

Zdrowo schudnąć

Co to znaczy schudnąć zdrowo? Czy jest to w ogóle możliwe? Z pewnością tak, chociaż wymaga odpowiedniego przygotowania, konsekwencji i pewnej wiedzy na temat kalorii, diety, zapotrzebowania energetycznego i mechanizmu spalania tłuszczu u człowieka. Jeżeli do zrzucenia mamy niewiele (5-10 kilogramów) odchudzanie nie powinno stanowić większego problemu. Zwiększenie aktywności, ograniczenie spożycia kalorycznych produktów i dokładna analiza (notatki) codziennie spożywanych produktów w dokładną wartością kaloryczną po pewnym czasie same wejdą w nawyk. Ważyć się nie należy częściej niż raz w tygodniu, a spadek wagi powinien być nie większy niż 2 kilogramy w  pierwszych tygodniach odchudzania i 1 kilogram w kolejnych aż do osiągnięcia wymarzonej wagi. Kiedy nawaga jest duża (powyżej 10 kilogramów), należy się do odchudzania bardzo dobrze przygotować, a najlepiej zasięgnąć porady dietetyka. W przypadku współistniejących schorzeń (cukrzyca, nadciśnienie itp.) wizyta u lekarza lub dietetyka jest konieczna