Pij wodę - dla zdrowia i dla sylwetki

Woda - dlaczego jest tak istotna dla organizmu


Ciało człowieka składa się z wody w 70 - 80% (w zależności od wieku, proporcji tłuszczu i mięśni). Wiemy, że do organizmu woda dociera z zewnątrz (w płynach oraz pokarmach), nie zawsze jednak zdajemy sobie sprawę, iż jest ona także produkowana wewnątrz organizmu podczas oddychania komórkowego. Organizm zdrowego, dorosłego człowieka wydala średnio około 2 litrów wody na dobę, a podczas upału nawet 3 litry. Dlatego, aby nasze ciało funkcjonowało prawidłowo, musimy mu dostarczyć dziennie tyle wody, ile zostało z niego wydalone.

Podczas reakcji chemicznych zachodzących w naszym organizmie nieustannie powstają odpady zwane toksynami, które musza być regularnie usuwane. Toksyny dostają się także do naszego ciała z żywnością, produkują je wirusy i bakterie, jeśli znajdą się w organizmie człowieka. Picie dużej ilości płynów pozwala sprawnie oczyszczać organizm z toksyn. Funkcje oczyszczania płynów ustrojowych spełniają nerki. Aby te organy sprawnie funkcjonowały, należy o nie dbać, a dbanie o nerki to przede wszystkim wypijanie odpowiedniej ilości wody. Pijąc zbyt mało wody narażamy się nie tylko na zanieczyszczenie toksynami, częstsze infekcje układu moczowego i ataki kolki nerkowej, ale przyczyniamy się też do pogorszenia funkcjonalności innych organów, między innymi mózgu (niedobór wody w organizmie jest uznawany za jedną z istotnych przyczyn migrenowych bólów głowy). Pamiętajmy, że woda znajduje się nie tylko w napojach – zawierają ją praktycznie wszystkie pokarmy, jakie spożywamy. Niektóre z nich mają jej na tyle dużo, iż warto o nich wspomnieć jako o produktach uzupełniających niedobór wody w organizmie. Najwięcej wody (około 90%) zawierają owoce i warzywa, ryby i chude mięso (około 60%), pieczywo (30%).

Odchudzając się, pamiętaj o wodzie


Zaleceniem niemal każdej diety odchudzającej jest wypijanie jak największej ilości wody każdego dnia. Zastanawiamy się, jak to możliwe, aby w ciągu dnia wypić 2 litry wody i dlaczego potrzeba jej aż tyle. Jest to uzasadnione reakcjami biochemicznymi, jakie zachodzą w organizmie osoby będącej na diecie odchudzającej. Aby zgubić zbędne kilogramy, najczęściej stosuje się diety ograniczające podaż tłuszczu i węglowodanów, w związku z czym proporcjonalnie wzrasta ilość spożywanego białka. Podczas spalania białka, w organizmie powstaje duża ilość kwasu moczowego, który musi być regularnie usuwany. Picie wody w dużych ilościach wspomaga ten proces, pozwalając nam chudnąć nie narażając zdrowia.

Woda służy urodzie


Już Sophia Loren odkryła, jak ważną role w utrzymaniu pięknej skóry odgrywa woda. Ta piękna aktorka wypijała w ciągu dnia duże ilości płynów, aby zachować urodę. Zwyczaj ten jest podtrzymywany przez współczesne modelki, aktorki i wszystkie kobiety dbające o wygląd. Wypijanie odpowiedniej ilości wody powoduje, że skóra jest nawilżona, jędrna, a włosy błyszczące.

Sztuka picia wody


Przede wszystkim dobry zwyczaj wypijania 1,5 – 2 litrów wody dziennie wprowadzajmy stopniowo. Jeżeli nie jesteśmy przyzwyczajeni do picia tak dużej ilości płynów w ciągu dnia, organizm może zareagować obrzękami. Objętości wypijanych płynów należy zwiększać stopniowo, aby nerki mogły stopniowo przyzwyczajać się do zwiększonej podaży płynów. Wodę, tak jak inne płyny, należy pić często, ale w niewielkich ilościach - w ten sposób najskuteczniej ugasimy pragnienie i najlepiej nawilżymy tkanki.