Zamiast słodyczy daj dziecku owoc

Kiedy dziecko pozna już smak słodyczy, trudno jest wykluczyć je całkowicie z jego diety. Większość dzieci uwielbia słodycze i domaga się ich każdego dnia. Rodzice częściej lub rzadziej ulegają tym zachciankom. Niestety, nie służy to ani zdrowiu dziecka, ani jego sylwetce. Oczywiście, nie wszystkie dzieci mają takie same skłonności do nadwagi – niektóre mimo jedzenia dużej ilości słodyczy pozostaną szczupłe, jednak dla nich także nadmiar słodkości nie jest korzystny – słodycze osłabiają bowiem apetyt, co sprawia, iż dziecko zjada mniej wartościowych pokarmów i może mieć niedobory różnych witamin i minerałów. Dodatkowo, nadmiar cukru w diecie sprzyja próchnicy. Dla każdego dziecka będzie zatem korzystne zastąpienie słodyczy zdrowymi przekąskami, jak na przykład owoce. Ponieważ owoce mają naturalny, słodki smak, dzieci je lubią. Możemy to wykorzystać, aby zaszczepić w dziecku zdrowe nawyki żywieniowe.

Co zawierają owoce?


Owoce są źródłem wielu witamin oraz minerałów niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Owoce zawierają cukry proste, więc dostarczają także energii. Ważnym składnikiem wszystkich owoców jest błonnik pokarmowy, zapobiegający zaparciom. Z kolei na przykład w bananach znajdziemy naturalne prebiotyki, będące pożywką dla tzw. „dobrych bakterii” bytujących w organizmie człowieka. Dzięki prebiotykom bakterie te skuteczniej walczą z wirusami, bakteriami, grzybami.
Oczywiście owoce są bardzo ważnym źródłem witaminy C, poprawiającej odporność na infekcje, a więc zapobiegającej przeziębieniom. Witamina ta działa tez przeciwzapalnie, osłabiając rekcje alergiczne, wspomaga pracę układu krwionośnego, zapobiegając powstawaniu siniaków i krwawieniom dziąseł.
Ponadto, w owocach znajdziemy witaminę A, odpowiedzialną za prawidłowy rozwój oka i odpowiedni wzrost oraz wpływającą na skórę i błony śluzowe. Owoce są też źródłem witamin z grupy B, odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, zawierają też rutynę- związek wspomagający wchłanianie witaminy C.

Jakie owoce podawać dziecku?


Zawsze najzdrowsze są te owoce, które dojrzewają w naszym klimacie, a więc: jabłka, gruszki, śliwki, morele. Szczególnie w sezonie warto zadbać, aby dziecko zjadało dużo świeżych owoców. Na rynku mamy jeszcze duży wybór jabłek, ponieważ dojrzewają one dość późno. Warto więc zadbać, by dziecko zjadało przynajmniej 1 jabłko dziennie. Z nadejściem zimy podaż owoców na rynku, co zrozumiałe, maleje. Większość dostępnych wówczas owoców jest sprowadzana z zagranicy. Aby te owoce mogły przetrwać długa drogę transportu, często stosuje się różne środki chemiczne zapobiegające zepsuciu. Dlatego należy je bardzo dokładnie myć przed spożyciem. Mimo, iż nie są tak wartościowe jak sezonowe, świeże owoce dojrzewające w naszym klimacie, warto je podawać dzieciom, zwłaszcza, jeżeli będą stanowiły zamiennik słodkości.

Owoce czy soki?


Soki owocowe stanowią w pewnym sensie zamiennik świeżych owoców, ale niestety, nie maja one wszystkich wartościowych składników, jakie znajdziemy w owocach, ponieważ cześć z nich pozostaje w tzw. „pulpie” czyli pozostałości po owocach, z których wycisnęliśmy sok. Mówimy tu oczywiście o sokach świeżo wyciśniętych, gdyż tylko takie są naprawdę wartościowe. Soki w kartonach, posiadające długi okres przydatności do spożycia, nie maja w zasadzie większości witamin zawartych w świeżych owocach. Jako substytut tych utraconych witamin producenci dodają sztuczne odpowiedniki – głównie witaminę C. Pamiętajmy jednak, że syntetyczna witamina C nie jest przez organizm przyswajana w takim stopniu, jak naturalna. Podawajmy zatem dzieciom soki, ale niech nie będą one zastępstwem dla owoców, które w diecie naszych dzieci są bardzo istotne. Przyzwyczajanie małych dzieci do spożywania większych ilości owoców zamiast słodyczy wpłynie korzystnie na ich nawyki żywieniowe przyszłości i ułatwi im utrzymanie szczupłej sylwetki.