Powrót do szczupłej sylwetki po porodzie

Urodzenie dziecka, zwłaszcza pierwszego jest to wielka zmiana nie tylko w życiu kobiety, ale także w jej ciele. Niewątpliwie ciąża, poród oraz karmienie dziecka piersią wpływają na zmianę sylwetki. Według zaleceń lekarzy, kobieta w ciąży powinna średnio przybrać na wadze od 10 do 15 kg. Czasami jednak, z różnych przyczyn przyrost wagi jest dużo większy. Te nadprogramowe kilogramy jest najtrudniej zgubić, ale z odrobina samodyscypliny można się z nimi uporać.

Dlaczego niektóre kobiety w ciąży tyją bardziej, a inne przybierają jedynie 10 – 12 kg?


Przyczyn może być kilka. 
Po pierwsze, warto zaznaczyć, że część kobiet tyje z przyczyn farmakologicznych. Może to nastąpić nawet przed ciążą (jeżeli występuje problem z zajściem w ciążę, pewne leki hormonalne, które kobiety zażywają, wpływają także na wzrost wagi) lub podczas ciąży. Dodatkowo problem może nasilać zalecenia lekarza dotyczące konieczności leżenia. Czasem taka konieczność występuje niemal przez całą ciąże, w związku z czym brak ruchu ułatwia przybieranie na wadze ponad miarę. 
Drugą grupę przyczyn nadmiernego przybierania na wadze podczas ciąży stanowi dieta. Mimo iż lekarze wciąż nam przypominają, że w czasie ciąży należy przede wszystkim dbać o jakość pożywienia i zawartość składników odżywczych, wciąż wśród wielu kobiet pokutuje przekonanie, że ciąża jest okresem, kiedy możemy, a nawet powinnyśmy „jeść za dwoje”. Dla niektórych pan jest to pokusa nie do odparcia, dlatego nie żałują sobie wszystkiego, co najbardziej lubią, a więc także słodyczy i tłustych, wysokokalorycznych potraw. To jednak duży błąd - taka dieta nie przynosi korzyści ani kobiecie, ani dziecku. 
W szczególnie trudnej sytuacji są te kobiety, które przed ciążą rygorystycznie przestrzegały diety odchudzającej. Każda osoba, która choć raz była na diecie niskokalorycznej wie, że po pewnym czasie stosowania takiej diety, przemiana materii ulega obniżeniu, organizm przyzwyczaja się do zmniejszonych porcji i przy próbie zwiększenia kaloryczności codziennych posiłków, łatwo zyskujemy dodatkowe kilogramy. Podobnie zachowuje się organizm kobiety przyzwyczajony do swoistego reżimu dietetycznego, który nagle, gdy kobieta zajdzie w ciąże, dostaje zwiększoną dawkę pożywienia. Zatem najlepszym wyjściem z sytuacji będzie przygotowanie organizmu na zwiększone zapotrzebowanie energetyczne poprzez łagodna i stopniową rezygnację z ostrego reżimu dietetycznego przed planowana ciążą. Należy bowiem pamiętać, że w czasie ciąży nie wolno nam stosować diet odchudzających, gdyż narażamy w ten sposób zdrowie nienarodzonego dziecka.

Jak zgubić zbędne kilogramy po porodzie?

Chociaż to bardzo trudne, musimy wygospodarować trochę czasu dla siebie. To bardzo ważne i jeśli nie uda nam się tego zrobić, żadne ćwiczenia, zabiegi kosmetyczne ani dieta nie przyniosą wymarzonych rezultatów. Oto kilka najważniejszych kroków, niezbędnych do skutecznego i trwałego odzyskania zgrabnej sylwetki po ciąży:

  • staraj się przesypiać przynajmniej 7 godzin na dobę – to bardzo trudne przy maleńkim dziecku, do którego trzeba wstawać czasem kilka razy w ciągu nocy, jednak jeżeli tylko czas ci pozwoli, ucinaj sobie drzemki w ciągu dnia w tym czasie, kiedy śpi twoje dziecko. Właściwa ilość snu pomaga regulować przemianę materii i zapobiega napadom wilczego głodu.
  • zaplanuj zdrową, pełnowartościową dietę. Jeżeli karmisz dziecko piersią, nie odchudzaj się, twoje zapotrzebowanie kaloryczne i tak jest wówczas zwiększone o 500 kcal dziennie w stosunku do potrzeb energetycznych sprzed ciąży, dlatego przy zachowaniu pełnowartościowej diety i umiarkowanej porcji ruchu utrata zbędnych kilogramów nie powinna być trudna. Twoim sprzymierzeńcem nich będzie dieta lekkostrawna, z ograniczeniem potraw tłustych, wzdymających i uczulających. Taka dieta jednocześnie pozwala na znaczne ograniczenie kaloryczności posiłków. Pamiętaj jednak, że potrzebujesz codziennie sporej dawki wapnia (ok. 1200g), żelaza (20mg) i białka (110 g)Jeżeli mimo stosowania takiego sposobu żywienia nie tracisz na wadze, spróbuj wyeliminować ze swojej diety cukier i słodycze – to na pewno nie zaszkodzi twojemu dziecku. Ważne, aby twoja dieta obfitowała w różnorodne składniki odżywcze, cukier zaś jest tylko nośnikiem „pustych kalorii”. Nie stosuj tez żadnych wspomagaczy, ziółek ani ## dietetycznych, gdyż mogą one zaszkodzić twojemu dziecku. Jeżeli ni karmisz dziecka piersią, możesz stosować bardziej rygorystyczna dietę, ale zacznij ją nie wcześniej niż kilka tygodni po porodzie, aby twój organizm miał szanse się zregenerować. W tym wypadku również warto postawić na jakość – staraj się, aby twoja dieta obfitowała w składniki odżywcze – potrzebujesz bowiem sporej energii do sprostania codziennym obowiązkom związanym z macierzyństwem. Nie opuszczaj posiłków, ponieważ to grozi napadami wilczego apetytu. Staraj się nie jeść na około 3 godziny przed snem, nie opuszczaj śniadań.
  • zadbaj o codzienną porcję ruchu, choć to może ci się wydawać bardzo trudne, zwłaszcza, kiedy musisz wrócić do pracy. Prostym rozwiązaniem może być połączenie codziennego spaceru z dzieckiem z porcją ruchu na świeżym powietrzu. Staraj się pokonywać trasę spacerową marszem w szybkim tempie. Dbaj o to, żeby, jeżeli tylko pogoda na to pozwoli, spacery trwały przynajmniej 1 godzinę dziennie – niech to będzie minimalna dawka codziennego ruchu dla ciebie. W miarę możliwości, już po okresie około 1 m-ca od porodu możesz rozpocząć ćwiczenia fizyczne w domu lub pod okiem instruktora w klubie fitness.
  • korzystaj z dobrodziejstw kosmetyki – regularny masaż przy użyciu kosmetyków, których na rynku mamy szeroki wybór, poprawi ukrwienie, jędrność i elastyczność skóry. Pomoże też w walce z rozstępami i cellulitem. Pamiętaj jednak, że jeżeli karmisz piersią, możesz używać wyłącznie kosmetyków specjalnie przeznaczonych dla kobiet karmiących.