Ciąża na wadze

Ile optymalnie powinna przytyć kobieta w ciąży? Czy nadwaga matki w ciąży może być szkodliwa dla zdrowia dziecka? Jakie są minimalne i maksymalne normy przybierania na wadze w ciąży? Jeżeli interesują cię odpowiedzi na te pytania, koniecznie przeczytaj poniższy artykuł.


Normy przyrostu wagi dla kobiet w ciąży

Punktem wyjścia dla optymalnych wartości przyrostów wagi w ciąży jest zawsze waga kobiety przed zajściem w ciążę. Ważna jest jednak nie sama waga jako wartość bezwzględna, ale to, czy kobieta ma niedowagę, nadwagę lub jej waga jest w granicach normy. Przyjmuje się, że im niższa waga kobiety (z uwzględnieniem wzrostu i budowy ciała), tym więcej może ona przytyć w czasie ciąży. Część lekarzy uważa wręcz, że w przypadku kobiet mających niedowagę, lub tych, których waga oscyluje na granicy niedowagi i wagi prawidłowej, istnieje wskazanie, aby przyrost wagi w ciąży był wyższy (minimum 12 kg). 

Średni przyrost wagi w ciąży to 10 – 14 kg, jednak jeśli jest to ciąża bliźniacza, naturalnie przyrost wagi wzrośnie o około 3 kg. Warto przy tym wspomnieć, że wyższe przyrosty wagi w ciąży wcale nie przekładają się na wagę urodzeniową dziecka, ponieważ sama waga dziecka to zaledwie średnio od 2 do 4 kg. Pozostałe kilogramy wiążą się ze zmianami w obrębie ciała kobiety w ciąży, jednak, jeśli wzrost wagi jest dużo większy niż 14 – 15 kg, z pewnością jest związany z nadmiarem zgromadzonego tłuszczu.

Trzeba wiedzieć, że nadwaga w ciąży jest znacznie groźniejsza od niedowagi, dlatego wszystkie panie, które miały nadwagę zanim zaszły w ciąże, powinny szczególnie na siebie uważać i nie dopuszczać do nadmiernego przybierania na wadze. W przybliżony sposób można określić, że:

Kobieta o wadze 40 – 50 kg może bezpiecznie przytyć w ciąży do 18 kg

Kobieta o wadze 50 – 60 kg może bezpiecznie przytyć w ciąży do 15 kg

Kobieta o wadze 60 – 80 kg może bezpiecznie przytyć w ciąży do 12 kg

Kobieta o wadze wyższej niż 80 kg może bezpiecznie przytyć w ciąży do 11 kg.

To teoria, w praktyce widomo, iż różnie bywa i nie zawsze kobieta ma wpływ na to, ile kilogramów przytyje w trakcie ciąży. Związane to jest na przykład z terapią lekami hormonalnymi, które część kobiet zażywa nawet jeszcze przed zajściem w ciążę , czasami większy przyrost wagi wynika z konieczności leżenia w łóżku przez większą część ciąży. Jednak u wielu kobiet nadwaga w trakcie ciąży powstaje po prostu na skutek niewłaściwych nawyków żywieniowych i nadmiernego apetytu. Szczególnie szybko tyją te panie, które mają obniżone tempo metabolizmu na skutek diet, jakie stosowały przed zajściem w ciążę, dlatego one właśnie muszą na siebie uważać. Trzeba pamiętać, że nadwaga w ciąży to większe ryzyko nadciśnienia i cukrzycy ciążowej, a także trudniejszy poród ponieważ nadmiar kilogramów osłabia mięśnie i układ kostno-stawowy.

Jak się odżywiać, aby uniknąć nadwagi w ciąży

Przede wszystkim najważniejsza zasada – w ciąży należy się zdrowo odżywiać, ale w żadnym wypadku nie wolno stosować diet ani odchudzać się, a tym bardziej się głodzić. Z drugiej strony, wcale nie trzeba jeść za dwoje (zapotrzebowanie kaloryczne kobiety wzrasta bowiem, w zależności od okresu ciąży zaledwie o 300 – 500 kalorii dziennie). 
Najrozsądniej będzie, jeżeli dieta kobiety w ciąży będzie się opierała o wszystkie podstawowe zasady zdrowego żywienia. Tak więc, posiłki powinny być spożywane często, ale w niewielkich ilościach. Szczególnie dla kobiety w ciąży te niewielkie porcje są bardzo ważne, ponieważ poprawiają komfort trawienia. Należy unikać tzw. „pustych kalorii”, co nie znaczy, że przez całą ciąże mamy sobie odmawiać słodyczy czy ciastek, ważne jest, aby w żadnym razie nie stanowiły one podstawy diety, ponieważ stwarza to zbyt duże ryzyko niedoborów pokarmowych. W codziennym menu powinny się znaleźć produkty ze wszystkich grup pokarmowych w proporcjach zalecanych przez specjalistów żywienia. Produkty powinny być lekkostrawne, najlepiej przyrządzane bez dodatku tłuszczu. W codziennej diecie kobiety w ciąży nie powinno tez zabraknąć nabiału, najlepiej w postaci jogurtów, kefirów oraz niskotłuszczowych serów. Należy także zadbać o odpowiednią ilość błonnika w diecie, co w najprostszy sposób można zrobić zastępując białe pieczywo ciemnym, a także wprowadzając do diety brązowy ryż i produkty z razowej mąki.
Kobiety z nadwagą powinny szczególnie dokładnie planować swoje menu w trakcie ciąży, aby nie pogłębiać problemu z wagą. Warto bowiem wiedzieć, iż ciąża może problem nadwagi znacznie nasilić, ponieważ przemiany hormonalne jakie zachodzą w tym czasie, u części kobiet zwiększają trudności ze zgubieniem nadmiaru kilogramów. Na zakończenie fakt z pewnością pocieszający: dla większości kobiet znakomitą „kuracją odchudzającą” będzie karmienie dziecka piersią. Pozwala ono stracić dziennie dodatkowo około 500 kalorii i znacznie ułatwia powrót do prawidłowej wagi po porodzie.