Gubimy nadwagę poprzez jednodniowe kuracje odchudzające

Kategoria Popularne diety

Długotrwałe diety odchudzające mogą być monotonne i trudne do utrzymania. Niektórym osobom sprawia ogromną trudność stosowanie się do reguł diety odchudzającej przez długi okres czasu (a taki jest zazwyczaj potrzebny, aby odchudzanie było skuteczne, zwłaszcza w przypadku dużej nadwagi). Alternatywą są tzw. „jednodniówki” czyli diety trwającej tylko 1 dzień, oparte wyłącznie na jedzeniu jednego typu produktów. Kuracje jednodniowe są jak najbardziej skuteczne, jednak należy pamiętać, że można je przeprowadzać najwyżej 1-2 dni w tygodniu przez okres maksymalnie 1 miesiąca, nigdy dłużej. Następnie należy odczekać minimum 1 miesiąc, aby móc kontynuować cykl jednodniowych diet. Postępując w taki sposób nie narażamy się na niepotrzebne komplikacje zdrowotne. Stosowanie „jednodniówek” zgodnie z opisanym wyżej schematem pozwoli szybko i skutecznie stracić do 4 kilogramów w ciągu miesiąca. Jednodniowe kuracje są także doskonałym antidotum na wszelkie świąteczne (i nie tylko świąteczne) obżarstwa, dając efekt oczyszczenia i odciążenia organizmu, przy okazji prowadząc do utraty wagi. Stanowią też doskonały wstęp do długotrwałej kuracji odchudzającej. Warto jednak zaznaczyć, że nie są to kuracje dla osób z dużą nadwagą, którzy muszą schudnąć powyżej 10 kg – w takich przypadkach potrzebna jest długotrwała dieta połączona z trwałą zmianą nawyków żywieniowych. Poniżej przedstawiamy kilka polarnych „jednodniówek”.

Dzień ziemniaczany

Jeśli ktoś lubi ziemniaki, z powodzeniem może zastosować tę kurację 1 – 2 dni w tygodniu. Ziemniaki są bardzo zdrowe – w 100 g zawarte jest 2 g białka, 16 g węglowodanów, 6 mg wapnia, oprócz tego są bogate w żelazo, witaminę C i witaminy z grupy B. Kuracja ziemniaczana polega na zjadaniu do 1000 kalorii w ciągu dnia, w tym kilograma gotowanych lub pieczonych bez tłuszczu i bez soli ziemniaków (około 750 kcal) oraz do 250 kcal w formie dodatków, takich jak mleko, kefir, jogurt naturalny. Dodatek mleka lub jego niskotłuszczowych przetworów poprawi przyswajanie białka roślinnego zawartego w ziemniakach. Innym, bardziej restrykcyjnym typem ziemniaczanej „jednodniówki” jest dieta polegająca na zjedzeniu w ciągu dnia wyłącznie kilograma gotowanych lub pieczonych ziemniaków bez soli i tłuszczu z dodatkiem pół szklanki mleka lub kefiru w ciągu całego dnia. Dieta ta doskonale oczyszcza przewód pokarmowy oraz pozwala zrzucić nawet do 2 kg, w zależności od stopnia nagromadzenia wody w organizmie (ziemniaki mają sporo potasu, dlatego skutecznie pomagają pozbyć się nadmiarów wody). Należy jednak pamiętać, że kurację ziemniaczaną stosujemy maksymalnie 2 dni z uwagi na niebezpieczeństwo niedoborów białka i tłuszczu.

Dzień ryżowy

Raz, lub 2 razy w ciągu tygodnia możemy przeprowadzić sobie tzw. „dzień ryżowy” .W ciągu dnia jemy wówczas tylko i wyłącznie ryż – gotowany bez dodatku soli i cukru. W czasie całego dnia ryż jest jedynym pożywieniem, poza ryżem możemy pić wyłącznie wodę. W zasadzie w ciągu tzw. „dnia ryżowego” można jeść ryż bez ograniczeń, w praktyce jednak nie zjemy go dużo, ponieważ ryż jest sycący i naprawdę bardzo trudno jest zjeść dużo gotowanego ryżu bez soli. Dni ryżowe, podobnie jak dni ziemniaczane, oprócz efektu oczyszczenia, pozwalają organizmowi pozbyć się nadmiaru zgromadzonej wody.

Dzień twarogowy

Ta krótka dieta polega na zjedzeniu w ciągu doby do ½ kilograma chudego białego sera lub twarogu. Można, a nawet wskazane jest stosowanie ziół jako dodatków do twarogu. Polecane są: melisa, estragon, pietruszka, szczypiorek, mięta. Poza twarogiem, w ciągu dnia można zjeść do ½ kg świeżych owoców bez cukru – najlepsze będą owoce sezonowe, raczej nie owoce tropikalne czy południowe. Banany wykluczone. Dzień twarogowy możemy stosować 1-3 razy w ciągu tygodnia, ale nie dłużej niż prze okres miesiąca. Potem należy zrobić miesięczną przerwę. Dłuższe stosowanie diety grozi chorobami nerek z uwagi na nadmiar białka. Należy jednak dodać, że konsekwentne stosowanie tej diety daje naprawdę dobre rezultaty.

Dzień jabłkowy


Kuracja bardzo restrykcyjna, polecana wyłącznie zdrowym osobom. Absolutnie niedozwolona przy problemach z krążeniem oraz chorobach serca. Przez cały dzień jemy tylko i wyłącznie jabłka – świeże, ze skórką w ilości maksymalnie 6 średnich sztuk. Unikajmy jednak jabłek pochodzących z importu, najlepsze są te, które pochodzą z polskich sadów i są w jak najmniejszym stopniu zabezpieczane chemicznie przed psuciem się. Oprócz jabłek, możemy wypić 3 szklanki lekkich naparów ziołowych wspomagających oczyszczanie organizmu. Raczej nie przedłużajmy tej diety ponad 1 dzień, stosujmy ją rzadko, najlepiej tylko raz w miesiącu.

Dzień mleczno-bananowy


W ciągu dnia wolno zjeść: 2 banany i litr mleka. Całość dzielimy na cztery równe porcje. Każda porcja to ½ banana i ¼ litra mleka (słodkiego lub zsiadłego, ewentualnie kefir lub jogurt naturalny). W ciągu dnia mamy więc 4 posiłki. Poza tymi posiłkami wolno nam wypić 2 szklanki herbatki ziołowej wspomagającej oczyszczanie organizmu. Jest to dość restrykcyjna dieta (dostarcza dziennie około 800 kcal), dlatego nie należy jej stosować częściej niż 1-2 razy w tygodniu i nie dłużej niż przez okres 1 miesiąca. Daje jednak skuteczne efekty.



* w artykule wykorzystano porady Ireny Gumowskiej z książki „Wenus z patelnią”