Dieta 1000 kalorii

Kategoria Popularne diety
Jest to jedna z najpopularniejszych diet, także w naszym kraju często stosowana. Zaliczana jest do diet ubogoenergetycznych, dlatego bez konsultacji lekarskiej nie powinna być stosowana dłużej niż przez 1 miesiąc. Podstawową zasada diety 1000 kcal jest, jak sama nazwa wskazuje, ograniczenie energetyczne spożywanych pokarmów. Wartość kaloryczna całego dziennego menu nie powinna przekroczyć 1000 kcal. Ważne jest, aby posiłki były tak skomponowane, aby dostarczały organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Założeniem tej diety jest spożywanie 5 posiłków regularnie, w odstępach mniej więcej 3 godzinnych i w miarę możliwości o tej samej porze. W dziennym menu węglowodany (głównie cukry złożone) powinny stanowić około połowę racji żywieniowej, tłuszcze (głównie pochodzenia roślinnego) do 30%, a białka około 20%. Zaleca się wypijanie dużych ilości niegazowanej wody mineralnej, która wspomaga wypłukiwanie z organizmu toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii.

Wady:
jest to dieta ubogokaloryczna więc nie można jej samodzielnie stosować dłużej niż przez miesiąc,
wymaga ona dużej samodyscypliny w walce z uczuciem głodu,
wymaga starannego zaplanowania menu, aby przy tak niskiej kaloryczności znalazły się w nim wszystkie niezbędne dla zdrowia składniki,
wymaga podstawowej wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia, gdyż na ogół nie podaje się w niej produktów wskazanych i definitywnie zakazanych, jedynie ogólne zalecenia


Zalety:
nasze zadanie sprowadza się w głównej mierze do liczenia kaloryczności posiłków, co nie jest sprawa zbyt skomplikowaną, jeżeli dysponujemy tabelami kalorycznymi (dostępne na naszej stronie w zakładce „kalorie”)
mimo wszystko nie musimy rezygnować przynajmniej z części produktów, które lubimy jeść
nie wymaga specjalnych nakładów finansowych, ponieważ oparta jest na naszym tradycyjnym jadłospisie
pozwala stosunkowo szybko zgubić kilogramy


Dla kogo:
Praktycznie dla każdej zdrowej osoby, pragnącej zrzucić kilka kilogramów nadwagi. W przypadku większej otyłości dieta ta również jest stosowana daje dobre rezultaty, lecz jej długotrwałe stosowanie musi być poprzedzone konsultacja lekarską. Nie zalecana dla nastolatek z uwagi na bardzo niską kaloryczność (w okresie intensywnego rozwoju 1000 kalorii dziennie jest liczba niewystarczającą).


Przykładowe menu:
I śniadanie – 2 kromki pełnoziarnistego pieczywa 200g, 10 g masła, 2 plasterki polędwicy drobiowej, 2 plasterki pomidora
II śniadanie – jabłko 150g 
obiad – gołąbki z sosem pomidorowym 200 g
podwieczorek – winogrona (100g), 2 orzechy włoskie
kolacja – kalafior gotowany z masłem i bulką tartą (400g)