Bezpieczne odchudzanie

Nadmiar pożywienia i siedzący tryb życia to efekt postępu cywilizacyjnego. Zjawiska te obserwujemy na co dzień. Niestety, wielu z nas płaci za to wysoką cenę – nieustanną konieczność liczenia kalorii, aby zapobiegać lub walczyć z nadwagą i otyłością. Warto wiedzieć, że tendencję do nadwagi dziedziczymy w genach – szczególnie silna zależność dotyczy nadwagi mam i córek. Zasadniczo rozróżniamy 2 typy otyłości: pośladkowo-udową, charakterystyczną dla młodych kobiet (jest trudna do zlikwidowania, zwłaszcza samą dietą) oraz brzuszno – barkową, typową raczej dla mężczyzn i kobiet po menopauzie (nieco łatwiej poddającą się dietom). W obu wypadkach z nadmiarem kilogramów warto walczyć, pamiętając, że jeśli odziedziczyliśmy tendencję do nadmiernego gromadzenia tłuszczu, praktycznie do końca życia będziemy zmuszeni uważać na to, co jemy. A oto kilka zasad bezpiecznej i racjonalnej diety odchudzającej.

Po pierwsze – konsekwencja

Jeżeli podejmujemy decyzję o odchudzaniu, musimy realizować ją z żelazną wręcz konsekwencją. Tylko takie podejście gwarantuje sukces. Naprzemiennetycie i chudnięcie powoduje stopniowe i znaczne obniżenie tempa przemiany materii, w związku z czym odchudzanie będzie coraz trudniejsze, z czasem stanie się praktycznie niemożliwe. Osoby, które naprzemiennie stosowały restrykcyjne diety, a następnie objadały się i tyły, oprócz efektu jo-jo, borykają się z bardzo trudną sytuacją, kiedy to nawet jedząc poniżej 1000 kcal dziennie, nie mogą schudnąć. Jest to efektem drastycznie obniżonej przemiany materii. Najlepiej jest chudnąć w tempie 1 kg tygodniowo. Jeśli po pewnym czasie odchudzania, waga stoi w miejscu, nie należy się tym martwić, ale konsekwentnie trwać przy dotychczasowej diecie. Z pewnością wkrótce waga nadal będzie spadać, ale nasz organizm musi się przestawić na inne tempo spalania. Podejmując decyzję o odchudzaniu na własną rękę, najlepiej rozpocząć od obniżania dziennej dawki kalorii o 500 kcal. Pozwoli to tracić właśnie około 1 kg tygodniowo. Oczywiście, dotyczy to osób odchudzających się po raz pierwszy, w pozostałych wypadkach odchudzanie może być trudniejsze.

Po drugie – urozmaicenie

Nasz organizm do prawidłowego działania potrzebuje dziennie około 60 różnych składników. Trzeba o tym pamiętać również w trakcie odchudzania. Stosując jednostronne diety, podejmujemy duże ryzyko, że nie dostarczymy sobie wszystkich składników odżywczych ważnych dla zdrowia i prawidłowego funkcjonowania. Bez względu na to, ile ważymy, a także, czy jesteśmy na diecie, czy nie, powinniśmy zjadać 4 – 5 posiłków dziennie. Jedzenie 1 – 2 razy dziennie powoduje gromadzenie większej ilości tłuszczu, zatem utrudnia odchudzanie. Każdy posiłek powinien zawierać warzywa lub owoce. Wszelkie słodkie i słone przekąski powinni natomiast zniknąć z naszego domu.

Po trzecie- woda

Woda ma zero kalorii. Zarówno w trackie odchudzania, jak i w czasie normalnej, racjonalnej diety, możemy sięgać po wodę dowolną ilość razy, o dowolnej porze dnia. Najbardziej polecana jest woda mineralna nie gazowana. Z gazowanej raczej rezygnujemy, gdyż szybciej zaspokaja pragnienie i wypijamy jej zazwyczaj mniej. Tymczasem nasz organizm potrzebuje aż 1,5 – 2 litrów płynów dziennie, zwłaszcza w trakcie odchudzania, kiedy to woda pomaga wypłukać toksyny powstające jako uboczny efekt spalania tłuszczu. Oprócz wody, w trakcie diety odchudzającej można pić herbatki ziołowe, kawę i herbatę bez cukru.