Jak schudnąć w zgodzie ze swoim wiekiem. Część 1 - Dieta do 25 roku życia

Problem nadwagi może dotyczyć osób w każdym wieku. Jednak za zwiększone tendencje do tycia w części odpowiadają także hormony, których poziom ulega wahaniom i zmianom w zależności od wieku. Dotyczy to w większym stopniu kobiet niż mężczyzn. Młode dziewczęta i kobiety najczęściej tyją w biodrach i udach, za co odpowiadają hormony kobiece: estrogeny i progesteron. Po menopauzie u kobiet zwiększa się poziom testosteronu, który z kolei odpowiada za skłonność do odkładania się tłuszczu w okolicach talii i brzucha. Ten sam hormon odpowiada też za sposób, w jaki tyją mężczyźni, niezależnie od wieku – tłuszcz odkłada się u nich przede wszystkim w okolicach brzucha, podczas gdy dolne partie ciała często pozostają względnie szczupłe. Zazwyczaj z wiekiem zmniejsza się tempo przemiany materii, w konsekwencji czego tyjemy około 2 kilogramy w ciągu każdych kolejnych 10 lat. Powinniśmy o tym pamiętać, planując rozsądną i zrównoważoną dietę, aby zapobiec nadwadze.

Część 1 - Dieta do 25 roku życia

Jeżeli w tym wieku mamy nadwagę, musimy w taki sposób ułożyć swój jadłospis, żeby chudnąć zdrowo, dostarczając wciąż rozwijającemu się organizmowi niezbędnych składników. Nie wolno dopuścić do niedoborów witamin i składników mineralnych, zwłaszcza żelaza i wapnia, ponieważ ich niedobór odbije się niekorzystnie na zdrowiu w późniejszym życiu.

Czego unikać?

- jedzenia typu fastfood

- chipsów

- słodyczy

- gęstych, słodkich soków owocowych

- wysokosłodzonych napojów

Główne zasady diety:

- nigdy nie rezygnuj ze śniadania

- dbaj o wystarczającą porcję ruchu (odpowiednia będzie jazda na rowerze minimum 3 razy w tygodniu po godz., aerobik, taniec minimum 2 razy w tygodniu to znakomity i przyjemny sposób na zgubienie nadwagi)

- dieta powinna być bogata w warzywa, produkty mleczne, chude mięso, pełnoziarniste pieczywo i owoce

-nie należy się głodzić, bo to upośledza przemianę materii i powoduje efekt jo-jo

- należy unikać alkoholu

Przykładowe menu:

Śniadanie – miseczka musli+ kubeczek jogurtu, jabłko, kawa z mlekiem

II śniadanie: kromka pełnoziarnistego chleba z twarożkiem i rzodkiewką

Obiad: zupa pomidorowa z ryżem, 15 dag pieczonego kurczaka, sałatka z selera, 2 małe ziemniaki z wody

Podwieczorek: jogurt naturalny lub kefir + łyżka pestek słonecznika

Kolacja: kromka chleba z masłem i plasterkiem chudej szynki

W ciągu dnia pijemy dowolne ilości niegazowanej wody

Stosując się do powyższych zasad dietetycznych będziemy chudnąc stopniowo, w umiarkowanym tempie, ale, co najważniejsze, rezultaty będą trwałe. Nie stosujmy żadnych „diet cud” , ponieważ młody organizm do prawidłowego rozwoju potrzebuje wielu ważnych składników dostarczanych regularnie. Ich niedobór może mieć poważne konsekwencje zdrowotne.