Jak schudnąć w zgodzie ze swoim wiekiem

 

Część 2 - Dieta w wieku 25 - 35 lat

Na co powinniśmy zwrócić uwagę, planując odchudzanie? W tym wieku nasz metabolizm jest jeszcze szybki, dlatego odchudzanie nie powinno być bardzo trudne, zwłaszcza, jeżeli liczba nadprogramowych kilogramów nie jest większa niż kilka, kilkanaście.

Wiek 25 – 35 lat to także czas, kiedy część kobiet zaczyna mieć problemy z wagą związane z ciążą i porodem. Burza hormonalna, jaką jest okres ciąży sprawia, że czasem nawet te kobiety, które dotychczas nie musiały liczyć kalorii i pozostawały szczupłe, po porodzie mają trudności ze zrzuceniem nadwagi.

25 – 35 lat to jednak idealny moment na definitywne rozprawienie się z nadwagą. Dlaczego? Ponieważ organizm już zakończył etap intensywnego rozwoju, ale mamy wciąż sprawną przemianę materii. Właśnie teraz warto także ukształtować właściwy sposób odżywiania, którego będziemy się trzymać przez resztę życia, dzięki czemu nie będziemy mieć więcej problemu z nadwagą. Jak zatem schudnąć i wypracować zdrowy sposób żywienia na całe życie, mając 25 – 35 lat?

Kluczem do sukcesu jest zwiększenie aktywności fizycznej

Dlaczego to takie istotne? Powód jest prosty -w okolicach 30-tki, czasem nieco wcześniej, czasem trochę później, nasz tryb życia znacząco się zmienia. Następuje pewna stabilizacja, żeby nie powiedzieć stagnacja. Zakładamy rodzinę, mamy w miarę uporządkowany tryb życia, mniej czasu spędzamy na różnego typu imprezach, dyskotekach, a także sportowych grach zespołowych (np. piłka nożna z kolegami). Kończymy szkołę, studia, zatem jedyna wymuszona forma aktywności fizycznej, jaką są zajęcia w-f, nie dotyczy nas już. Zarówno mężczyźni, jak i kobiety znacznie mniej czasu poświęcają na ćwiczenia fizyczne. Takie zachowania natychmiast odbijają się niekorzystnie na sylwetce. Jeżeli dodatkowo charakter naszej pracy zawodowej wymusza siedzący tryb życia, sytuacja się pogarsza. Popracujmy jednak solidnie nad sylwetką, a efekty będą widoczne jeszcze przez długie lata.

Pierwszym krokiem w walce z nadwagą powinien być więc wybór rodzaju aktywności fizycznej, która stanie się stałą częścią naszego życia. Wybieramy oczywiście to, co lubimy, aby ćwiczenia nie były torturą, lecz przyjemnością i sposobem odreagowania stresów codziennego życia. Polecamy:

- rower (minimum 3 razy w tygodniu, ćwiczenia o umiarkowanej intensywności, w miarę wzrostu formy, mogą być bardziej intensywne – zapobiegają wiotczeniu i zanikowi mięśni ud i rozrostowi tkanki tłuszczowej, wspaniale na cellulit, angażują także mięśnie brzucha i grzbietu)

- pływanie (minimum 2 razy w tygodniu po 45 minut - wzmacnia praktycznie wszystkie grupy mięśni i pięknie kształtuje sylwetkę)

- aerobik lub siłownia (minimum 2 razy w tygodniu)

Dieta powinna być zrównoważona. Cóż to oznacza? Najlepszym wyborem będzie dieta pełnowartościowa, w zależności od indywidualnego zapotrzebowania (patrz kalkulator zapotrzebowania) zawierająca odpowiednia liczbę kalorii. Po 25 roku życia należy zacząć zwracać większą uwagę na kaloryczność posiłków, ale nie eliminować z diety ważnych składników odżywczych. Dieta powinna zawierać przede wszystkim odpowiednią ilość białka, co zapobiegnie utracie masy mięśniowej i zastępowaniu jej tkanką tłuszczową. Wszelkie diety jednoskładnikowe lub restrykcyjne diety odchudzające mogą być stosowane, jednak najlepiej jako wstęp do właściwego, długofalowego odchudzania, opartego na zdrowej i pełnowartościowej diecie. Nie należy też dopuszczać do odwodnienia organizmu, ponieważ przyspiesza ono proces starzenia.