Likwidujemy skutki świątecznego przejedzenia

Święta to okres próby dla wszystkich odchudzających się, ale także dla tych, którzy kalorii nie liczą. Moc świątecznych potraw stanowi ogromną pokusę i łatwo stracić rozsądek w biesiadowaniu. W efekcie po świątecznym ucztowaniu mamy: zgagę, niestrawność, wzdęty brzuch, dodatkowe kilogramy i tym podobne problemy. Na szczęście istnieją sposoby na szybkie i skuteczne pozbycie się wspomnianych dolegliwości.

Niestrawność

Najlepszym lekarstwem na poświąteczną niestrawność jest … głodówka. Nie namawiamy do całkowitego głodowania przez cały dzień, ale spróbujmy chociaż przez pierwszą część dnia ograniczyć się tylko do wody mineralnej lub przegotowanej, bez żadnych dodatków. Mniej więcej w porze obiadu powolutku wracamy do „normalnego” odżywiania, z tym, że potrawy powinny być lekkostrawne. Doskonałe będą: gotowane jabłko, ryż, ziemniaki, marchew, ryby. Przez kilka dni należy zdecydowanie unikać potraw smażonych, warzyw wzdymających, a także słodyczy i alkoholu.

Na uczucie ucisku w żołądku i ewentualne nudności idealne będą herbatki ziołowe z rumianku i mięty, a w cięższych przypadkach zdziurawca lub szałwii. Przy niestrawności dobrze sprawdza się ciepły termofor lub poduszka elektryczna położona na brzuchu. Pomaga rozkurczyć mięśnie, przez co zmniejsza dyskomfort w obrębie brzucha.

Wzdęcia

Najlepiej pomogą napary ziołowe pomagające usunąć nadmiar powietrza z brzucha. Będą to następujące zioła: kminek, mięta, koper włoski. Pomoc przyniesie także łyżeczka mielonego kminku popita szklanką ciepłej wody. Jeżeli nie mamy akurat w zapasie żadnego z tych ziół, możemy zastosować zwykłe krople żołądkowe lub miętowe.

Ulgę powinna przynieść również ciepła kąpiel (około 15 – 20 minut) w wannie z dodatkiem olejku majerankowego lub jałowcowego. Ciepła woda odpręża i pomaga pozbyć się nadmiaru nagromadzonego powietrza. W trakcie kąpieli można wykonywać dodatkowo masaż brzucha okrężnymi ruchami w okolicach pępka, co przyspiesza pracę jelit.

Zgaga

Przede wszystkim należy zrezygnować z czekolady, kawy, cebuli, tłuszczu, a także z owoców i soków cytrusowych – nasilają one dolegliwości, ponieważ zakwaszają treść żołądkową.

Na zgagę pomoże także szklanka odwaru z siemienia lnianego lub kilka migdałów – produkty te mają odczyn zasadowy, zatem neutralizują kwas żołądkowy.

Unikajmy ucisku na żołądek – ubranie powinno być luźne, wygodne, zdecydowanie odradzamy ściskające taliępaski. Wypoczywajmy w pozycji leżącej, na lewym boku, unikajmy pozycji płasko na plecach. W ostateczności możemy sięgnąć po gotowe preparaty z apteki, hamujące produkcje kwasu solnego.

Nawet po jednym dniu stosowania się do powyższych wskazań powinno być po problemie. Dodatkową korzyścią będzie płaski brzuch i zgrabniejsza sylwetka.