Odchudzasz się? Jedz kiełki

Kiełki to prawdziwa skarbnica witamin i minerałów. W dodatku maja mniej kalorii niż nasiona roślin! Wystarczy trochę wody i nasionka zamieniają się w niezwykle wartościowe pędy. Warto je systematycznie spożywać, ponieważ mają wiele cennych właściwości. Polecane również, a może w szczególności osobom na diecie odchudzającej ze względu na niską kaloryczność przy jednoczesnych ogromnych wartościach odżywczych.

Jednym z istotnych problemów, na jakie napotykamy stosując długotrwałe diety odchudzające jest niedobór wielu ważnych dla zdrowia składników, co skutkuje różnorodnymi problemami.

Dlaczego zatem powinniśmy jadać kiełki nawet codziennie?

po pierwsze -zawierają duże ilości witaminy C (pół szklanki kiełków z lucerny zawiera dawkę tej witaminy odpowiadającą aż 6 szklankom soku pomarańczowego!),żelaza oraz kwasów omega 3, dlatego wzmacniają system nerwowy i odporność organizmu

po drugie – ze względu na znaczne ilości witaminy E oraz beta-karotenu i witamin z grupy B wpływają niezwykle korzystnie na stan skóry, włosów i paznokci.

po trzecie – zawierają znaczne ilości błonnika, który pomaga walczyć z nadwagą (warto wspomnieć, że tylko 3 łyżki kiełków pszenicy zawierają więcej błonnika niż kromka ciemnego chleba).

Na koniec dodamy, że witaminy i minerały obecne w kiełkach nasion są bardzo dobrze przyswajalne przez nasz organizm.

Jak wyhodować kiełki

Potrzebujemy specjalnych nasion przeznaczonych na kiełki (do kupienia w sklepach ogrodniczych). Normalne nasiona mogą zawierać środki chemiczne, które nie zdążą jeszcze ulec rozkładowi w procesie kiełkowania, dlatego mogą się dostać do organizmu. Można hodować kiełkirzodkiewki, lucerny,słonecznika, fasoli, brokułów, soczewicy, pszenicy, a nawet buraków. Nie wolno kiełkować nasion pomidorów czy papryki, ponieważ kiełki tych roślin zawierają trujące substancje. Kiełki hodujemy w specjalnie przeznaczonych do tego celu kiełkownicach lub po prostu w szerokim słoiku lub na talerzu. Wybieramy ciepłe (ok. 20°C), ocienione miejsce. Ziarenka należy namoczyć, a kiedy spęcznieją, wodę odlewamy. Następnie należy kiełki zraszać około 2 razy dziennie, aż zauważymy pojawiające się pędy. Ziarna nie mogą być zbyt mokre, ponieważ zgniją.

Wybierz kiełki dla siebie

Kiełki rzodkiewki – są bogate w witaminy A, C, B, H oraz E, a także w kwasy omega-3 oraz błonnik.

Kiełki pszenicy – maja dużo błonnika, białka, a także witamin A, B, C, E

Kiełki słonecznika – bogate w fosfor, żelazo, wapń i witaminę D

Kiełki fasoli – mają sporo magnezu, wapnia, fosforu, selenu, żelaza, a także jodu i witamin z grupy B

Kiełki soczewicy – wyjątkowo bogate w miedź, cynk, żelazo oraz kwas foliowy. Dostaraczą nam także niezwykle rzadkiej w pokarmach roślinnych witaminy B12

Kiełki lucerny – zawierają kwas foliowy, białko, selen oraz witaminę C.