Mieć płaski brzuch

Kategoria Waga i wymiary

Czy kształtny, płaski brzuch mogą mieć tylko osoby bardzo szczupłe? Choć w pierwszej chwili tak właśnie skłonni jesteśmy myśleć, czas zrewidować swoje poglądy na ten temat. Twierdzenie to nie jest prawdą, chociaż z pewnością szczupła sylwetka ułatwia nam utrzymanie pięknego płaskiego brzucha. To, czy mamy brzuch jędrny i płaski, czy tez wystający, wzdęty nie zawsze jest sprawą niskiej czy wysokiej wagi ciała. Są osoby szczupłe, których brzuchom możemy wiele zarzucić, są też ludzie całkiem korpulentni, którzy akurat tą częścią ciała mogą się pochwalić. Dlaczego tak się dzieje? Co można zrobić, aby poprawić kształt naszego brzucha?


Za wygląd naszego brzucha odpowiada wiele czynników, wśród nich:
- rozmieszenie tkanki tłuszczowej na naszym ciele (sylwetka jabłko, sylwetka gruszka)
- postawa ciała
- ćwiczenia fizyczne
- dieta
- styl jedzenia


Na rozmieszczenie tkanki tłuszczowej w naszym ciele, czyli to, w jaki sposób tyjemy (czy tłuszcz odkłada się głównie na brzuchu i w górnych partiach ciała, czy też w dolnych częściach sylwetki - głównie na pośladkach i udach) nie mamy wielkiego wpływu. Możemy stosować diety odchudzające, które będą dawały pożądane rezultaty w postaci zmniejszającej się wagi, a jednak wygląd naszego brzucha będzie jeszcze niezadowalający. W takiej sytuacji najlepszym wyjściem jest stosowanie regularnych ćwiczeń fizycznych, pozwalających spalić nadmiar tkanki tłuszczowej z brzucha. Pomocne będą wszelkiego typu „brzuszki”, ćwiczenia o charakterze izometrycznym (stała długość mięśni, maksymalne napięcie) oraz ćwiczenia dynamiczne (zmienne napięcie i długość mięśni). Warto też zainteresować się ćwiczeniami typu pilates. Znakomicie sprawdzają się one w kształtowaniu zgrabnego brzucha. Są to ćwiczenia o charakterze wzmacniająco – rozciągającym, trzeba je wykonywać bardzo dokładnie, w określonej liczbie i kolejności. 
Istotnym elementem wpływającym na to, jak prezentuje się nasz brzuch jest postawa ciała . Na co dzień nawet nie uświadamiamy sobie, jak istotną bronią w walce z wystającym brzuchem może być prawidłowa postawa ciała i jak łatwo osiągnąć zadowalające rezultaty naprawdę niewielkim kosztem. W każdej wolnej chwili (np. stojąc w kolejce, w autobusie czy nawet wykonując drobne prace domowe) należy wciągać i napinać brzuch. Mocne, napięte mięśnie „wymuszają” prawidłową postawę i zapobiegną odkładaniu się tkanki tłuszczowej. Napięte mięśnie brzucha i zgrabna, wyprostowana sylwetka spowodują, że wizualnie możemy stać się nawet kilka kg szczuplejsi. Po pewnym czasie takiego codziennego „treningu” zauważymy, że prawidłowa postawa „wejdzie nam w nawyk” Osiągniemy wymierne korzyści nie tylko dla brzucha, ale i dla kręgosłupa.


Jeżeli mamy nadwagę, naszym celem będzie zrzucenie kilku kilogramów. A co jeśli naszym problemem nie jest nadmiar kilogramów, a jedynie kilka dodatkowych centymetrów w pasie i wystający brzuch? W tej sytuacji nieocenioną pomocą będą odpowiednio dobrane ćwiczenia fizyczne pozwalające spalić nadmiar tłuszczu. 
Często nawet nie uświadamiamy sobie, że za wygląd naszego brzucha odpowiada dieta i styl jedzenia. Nie mamy na myśli ilości i kaloryczności pożywienia oraz związanej z tym nadwagi, lecz coś zupełnie innego – rodzaj pożywienia nasilający wzdęcia, a także sposób jedzenia. Osoby narzekające na wygląd swojego brzucha często mają problemy z wzdęciami. Wyeliminowanie tego zjawiska u części z nich może rozwiązać definitywnie problem wystającego brzucha. Jeżeli cierpmy na wzdęcia, może to być wynikiem spożywania niewłaściwych pokarmów i w niewłaściwy sposób. Przede wszystkim jemy zdecydowanie za szybko, w pośpiechu połykając zbyt dużą ilość powietrza. Powietrze to gromadzi się w jelitach, dając efekt wystającego brzucha. Dodatkowo dolegliwość tę nasila spożywanie produktów wzdymających, takich jak warzywa kapustne, groch, fasola, napoje gazowane. Warto tez wspomnieć, że nawet tak zdrowe i wartościowe produkty, jak pieczywo pełnoziarniste, orzechy czy otręby mogą przyczyniać się do powstawania wzdęć, w związku z czym spożywanie ich należy również kontrolować. Także jedzenie słodkich owoców i soków owocowych zaraz po głównych daniach, zwłaszcza bogatych w kalorie, nasilać będzie problem wzdęć brzucha. 


Jak zatem możemy walczyć z wzdęciami? 


Przede wszystkim należy zarezerwować sobie, oczywiście w miarę możliwości, wystarczającą ilość czasu na spokojne zjedzenie posiłku. Pamiętajmy, że istotne jest, aby jeść wolno, małymi kęsami, odpowiednio długo przeżuwając każdy kęs. Niewskazana jest rozmowa w trakcie jedzenia, zwłaszcza podczas połykania pokarmu, ponieważ wraz z pożywieniem połykamy wtedy sporo powietrza.
Napisaliśmy już, jakich pokarmów powinniśmy unikać, co zatem ma być codziennym składnikiem naszej diety? Na szczęście, są pokarmy, które skutecznie wspomagają nas w walce z wzdęciami. W codziennej diecie nie powinno więc zabraknąć jogurtów zawierających żywe kultury bakterii (najlepsze będą te naturalne, bez dodatku owoców), a także ziół wspomagających trawienie takich jak: kminek, koper, mięta, pietruszka, bazylia, majeranek, tymianek.