Owoce egzotyczne dla zdroeia i sylwetki

Niemal wszyscy lubimy owoce egzotyczne, są smaczne, aromatyczne, a przy tym, szczególnie w gorące dni, doskonale orzeźwiają i gaszą pragnienie. Poza walorami smakowymi posiadają też cenne walory zdrowotne i dietetyczne. Sprawdzają się więc znakomicie jako uzupełnienie diety odchudzającej, gdyż dostarczają z reguły niewiele kalorii, a niektóre z nich posiadają tez właściwości wspomagające redukcję nadwagi.

Cytrusy pomocne w odchudzaniu

Owoc cytrusowy zbudowany jest z zalążni podzielonej na 8 – 15 komór wypełnionych miąższem – cząstki pomarańczy. Pokryty jest grubą skórką zawierającą olejki eteryczne, stąd ich przyjemny zapach. Często zjadamy jedynie miąższ owoców cytrusowych, jednak pozostałe ich części, z wyjątkiem zewnętrznej warstwy skórki, są również jadalne. Dla osób odchudzających się jest to o tyle istotne, że środkowa część skórki (mezokarp) oraz przegrody między komorami (endokarp) są cennym źródłem rozpuszczalnego błonnika – pektyny. Pektyna sprawia zaś, że pokarm w naszych jelitach pęcznieje, a składniki pokarmowe są wolniej wchłaniane. Poza tym powoduje uczucie sytości bez dostarczania dodatkowych kalorii.

Najpopularniejszymi u nas deserowymi owocami cytrusowymi są pomarańcze, szczególnie odmiana słodka, mandarynki i grejpfruty. Wszystkie one sprawdzą się znakomicie w przypadku diety odchudzającej, zawierają bowiem niewielkie ilości kalorii (około 40 kalorii w 100 g). Najbardziej cenione, ze względu na właściwości dietetyczne są grejpfruty, które dostarczają jedynie 36 kilokalorii w 100 gramach, sporą ilość związków pektynowych oraz cenne witaminy i mikroelementy. Poza tym grejpfruty wykazują działanie antybiotyczne, przeciwwirusowe, a ich odmiana czerwona działa również przeciwnowotworowo.

Poza owocami cytrusowymi, inny, popularny u nas owoc egzotyczny, jakim jest ananas, także może być naszym sprzymierzeńcem w walce z otyłością. Ananas działa oczyszczająco na układ pokarmowy i poprawia funkcje trawienne. Wykazano również, że wpływa on hamująco na odkładanie się tkanki tłuszczowej. Ananasy zawierają spore ilości takich pierwiastków, jak potas, miedź mangan i żelazo, zawarta w nich bromelaina wzmacnia odporność organizmu.

Podczas letnich dni doskonałym sposobem na gaszenie pragnienia jest jedzenie arbuzów. Warto zastąpić nimi słodzone soki i napoje gazowane, gdyż dostarczamy w ten sposób do organizmu nie tylko wodę, ale również spore ilości naturalnej witaminy C oraz mikroelementów. Arbuzy posiadają przy tym właściwości obniżające poziom cholesterolu we krwi, a ich wartość energetyczna to tylko 28 kilokalorii w 100 gramach.