L-karnityna - król spalaczy tłuszczu

Kategoria Suplementy diety

L-karnityna jest substancją syntetyzowaną w ludzkim organizmie z aminokwasów – metioniny i lizyny. Poza tym jest dostarczana z pożywieniem, a najbogatsze jej źródła to mięso (szczególnie baranina), ryby i mleko. Jako spalacz tłuszczu jest chyba najpopularniejszą i najszerzej stosowaną substancją na świecie, jednakże ciągle wiele osób zainteresowanych tematem nie do końca rozumie na czym polega odchudzające działanie tego suplementu na organizm.

Komórkowy transporter

Tkanka tłuszczowa człowieka składa się z komórek tłuszczowych wypełnionych tłuszczem, tłuszcz ów to połączenie kwasów tłuszczowych i glicerolu (tzw. triacyloglicerol). Organizm nasz, za pomocą swych mechanizmów hormonalnych uwalnia w razie potrzeby wolne kwasy tłuszczowe z komórek tłuszczowych do krwioobiegu, skąd mogą być wychwytywane przez komórki mięśniowe i wykorzystywane jako źródło energii. Tam zostają aktywowane do postaci użytecznej jako paliwo dla komórki – związku o nazwie acylo-CoA. Aby jednak mogły zostać zamienione na energię, muszą przeniknąć przez słabo przepuszczalną błonę mitohondrialną do mitohondrium – swoistej elektrowni komórkowej. Tutaj właśnie z pomocą przychodzi L-karnityna, która jako składnik specjalnych enzymów transportuje acylo-CoA do wnętrza mitohondrium, gdzie odbywa się ostatecznie utlenianie kwasów tłuszczowych.

Niedobór L-karnityny

Naukowcy są zdania, że istnieje związek pomiędzy zawartością L-karnityny w komórkach mięśniowych, a sprawnością wykorzystywania w nich kwasów tłuszczowych jako źródła energii. Można więc sądzić, że osoby, u których z jakichś powodów występuje niedobór tej substancji, mogą mieć większe problemy z utratą tkanki tłuszczowej. Taka sytuacja może występować np. u osób stosujących rygorystyczną dietę o niskiej wartości odżywczej oraz u wegetarian, w których diecie często występują zbyt małe ilości L-karnityny oraz jej budulców – lizyny i metioniny. Niedobory L-karnityny mogą też występować w starszym wieku, co w połączeniu z wolniejszym tempem metabolizmu sprawia, że osobom takim szczególnie trudno gubić tkankę tłuszczową. Suplementacja tego spalacza tłuszczu może więc, jak się wydaje, przynieść szczególnie duże korzyści osobom z niedoborem L-karnityny.

Dla kogo L-karnityna?

Szacuje się, że zażywanie w formie suplementu 1 g L-karnityny na dobę przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej o kilkadziesiąt procent. Załóżmy więc, że osoba z nadwagą, która spożywa zbyt dużo kalorii w stosunku do zapotrzebowania, gromadzi w formie tkanki tłuszczowej 20 g tłuszczu na dobę, spala zaś w tym czasie 10 g tłuszczu. Przybierając na wadze 10 g dziennie, w ciągu roku osoba ta zyska dodatkowe 3,6 kg. Jeśli natomiast nasz przykładowy osobnik zastosuje suplementację L-karnityną w dawce 1 g na dobę, która zwiększy jego spalanie tłuszczu o 50%, spalać będzie dobowo 15 g tłuszczu, 20 g zaś gromadzić, w efekcie więc jego waga również wzrośnie o 1,8 kg. Załóżmy teraz, że opisywana osoba zacznie regularnie uprawiać sport i stosować dietę odchudzającą – spali dobowo 60 g tłuszczu, a odłozy 10 g, w efekcie czego jej dobowy bilans tłuszczowy stanie się ujemny i wyniesie 50 g. W ciągu roku więc może teoretycznie stracić ok. 18 kg nadwagi, jeśli natomiast zastosuje L-karnitynę, zwiększy spalanie tłuszczu o połowę, schudnie więc w tym czasie 29 kg.

Wniosek z powyższego przykładu jest prosty – L-karnityna będzie działać tym skuteczniej jako komórkowy spalacz tłuszczu, im bardziej będziemy aktywni, gdyż spalanie tłuszczu przy udziale L-karnityny odbywa się głównie w mięśniach, których zapotrzebowanie na energię jest znacznie większe w trakcie wysiłku niż w spoczynku. Reasumując, L-karnityna jest suplementem głównie dla osób odchudzających się aktywnie i choć „kanapowcy” również odniosą pewne korzyści z jej stosowania, to w ich przypadku suplementacja tej substancji nie jest najkorzystniejszym rozwiązaniem. Lepszym pomysłem mogą okazać się dla nich o działaniu termogenicznym lub substancje hamujące apetyt.