Nawyki utrudniające odchudzanie

Kategoria Psychologia

Otyłość jest nazywana chorobą naszych czasów, ale tak naprawdę nie warto się doszukiwać czynników chorobowych i czynić ich odpowiedzialnymi za naszą wagę, ale najpierw zrewidować swój styl życia i poszukać winy w sobie. Oto kilka przykładów niewłaściwych zachowań żywieniowych, które nas gubią i utrudniają utrzymanie szczupłej sylwetki.

Pośpiech podczas jedzenia

To jeden z największych wrogów diety odchudzającej. Jeżeli zazwyczaj jemy szybko i nerwowo, niemal połykając cale kęsy pożywienia, sprawiamy, że pokarm nie zostaje dokładnie strawiony, natomiast odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej. Dlatego osobom traktującym jedzenie w taki właśnie sposób bardzo trudno jest schudnąć, łatwo natomiast przybierają na wadze, nawet nie objadając się. Poza tym, jedząc w pospiechu nie dajemy naszemu organizmowi wystarczająco dużo czasu, aby pojawiło się uczucie sytości, dlatego wbrew chęciom, możemy mieć trudności z utrzymaniem diety. Starajmy się zatem jeść, jak zalecają dietetycy, powoli, przeżuwając minimum 20 razy każdy kęs. Dbajmy także o estetykę posiłków, starajmy się traktować je jak  swego rodzaju rytuał.

Podjadanie między posiłkami

Najczęściej podjadamy chipsy, słone paluszki, krakersy oraz słodycze. Choć z pozoru niewielkie objętościowo, kalorycznie bardzo wzbogacają nasze dzienne menu. Ponieważ te produkty nie dostarczają praktycznie żadnych wartości odżywczych, a są wysokokaloryczne, radzimy z nich definitywnie zrezygnować, aby nie martwić się dodatkowymi centymetrami w biodrach czy na brzuchu. Zatem, kiedy przyjdzie nam ochota na małą przekąskę, przygotujmy sobie owoce (np. jabłka), marchewkę lub surowego ogórka. Apetyt na słodycze zmniejszają też w pewnym stopniu suszone owoce, ale tutaj musimy uważać, bo są one dość kaloryczne. Jeżeli mamy problem z nadmiernym apetytem na przekąski i nie potrafimy sobie z nim poradzić, sięgnijmy po suplementy zawierające chrom organiczny – pierwiastek ten skutecznie walczy z apetytem na przekąski, dzięki czemu dieta odchudzająca nie będzie dla nas tak dużym obciążeniem.

Popijanie posiłków

Picie płynów, zwłaszcza słodkich, podczas posiłków, znacząco zakłóca procesy przemiany materii, dlatego nie jest wskazane dla osób dbających o linię i o zdrowie. Z punktu widzenia odchudzania, najlepiej jest wypijać szklankę nie gazowanej wody (może być z cytryną) na około 15 minut przed posiłkiem – spowoduje to wypełnienie żołądka, co pozwoli nam zjeść mniej. Jeżeli już odczuwamy pragnienie jedząc posiłek, postarajmy się poczekać przynajmniej 15 minut. Unikajmy napojów słodkich i gazowanych (w gazowanych napojach jest bardzo dużo cukru, czego nie odczuwamy z uwagi na „bąbelki”). Aby usprawnić trawienie sięgajmy raczej po herbatę (czarną, zieloną lub czerwoną), kawę lub zioła.

Siedzący tryb życia

Uważa się, że w ciągu dnia człowiek powinien wykonywać około 1000 różnorodnych ruchów o dość dużej intensywności. Tymczasem współczesny człowiek, spędzający dziennie większą część czasu w pozycji siedzącej, zostaje pozbawiony tej możliwości ruchu, co jest prostą drogą do nagromadzenia zbędnej tkanki tłuszczowej. Dodatkowo, chodzenie coraz częściej zastępujemy jazdą samochodem, co już na pewno nie służy naszemu zdrowiu i sylwetce. Każdy, kto chce odzyskać lub utrzymać szczupłą, zgrabną sylwetkę powinien bezwarunkowo zmienić styl życia. Jeżeli mamy siedzącą pracę, postarajmy się w miarę możliwości zrezygnować z samochodu i przynajmniej kilka przystanków codziennie pokonywać pieszo – oszczędność czasu, jaką daje samochód jest pozorna, bo i tak musimy wygospodarować go znacznie więcej na zajęcia w siłowni czy inną aktywność fizyczną.

Jedzenie dużych ilości kalorii w godzinach popołudniowych i wieczornych

Często nasz codzienny plan dnia uniemożliwia racjonalne odżywianie, w związku z czym w ciągu dnia jemy mało i byle jak. Dopiero po powrocie pracy niejako nadrabiamy zaległości. To bardzo duży błąd, także popełniany przez wiele osób pragnących schudnąć, które sądzą, że odmawianie sobie jedzenia przez większą część dnia, spowoduje spadek wagi. Nic bardziej mylnego – takie postępowanie spowoduje wręcz łatwiejsze gromadzenie się tłuszczu, w wyniku czego odchudzanie staje się coraz trudniejsze. Musimy pamiętać, że nasz żołądek pracuje najefektywniej w godzinach porannych i przedpołudniowych, dlatego najważniejszym posiłkiem zawsze powinno być śniadanie. Udowodniono, że spożywanie śniadań podnosi znacząco nasz metabolizm, a unikanie tego posiłku, istotnie go obniża. Ostatni posiłek zjedzmy maksymalnie o 19-tej. To da szanse naszemu organizmowi na spalenie spożytych kalorii i pozwoli na sprawne funkcjonowanie układu pokarmowego.